תפקידו של טכנולוג המזון

טכנולוג מזון הוא אדם שמתמחה בתחום הנדסת המזון או מדעי המזון ולו התואר המוכר לכך מאחד מהמוסדות האקדמאים בישראל או בחו"ל. תפקידו בין היתר הוא להכין את מפעל המזון לקראת ביקורת מטעם מכון התעדה או פיקוח של משרד הבריאות. מה בדיוק הוא עושה ומתי יש בו צורך? כדאי להמשיך לקרוא.

עמידה בדרישות משרד הבריאות

כל מפעל מזון צריך לעמוד בדרישות הנוקשות של משרד הבריאות ומכוני התעדה והוא נתון לביקורות שוטפות שלהם לאורך השנה. כדי לעמוד בביקורת יש צורך להכין את המפעל, לא רק למראית העין אלא יש צורך שהמפעל יעמוד בסטנדרטים המחמירים לאורך כל השנה.

כדי לעמוד בדרישות של המפקחים, טכנולוג המזון יגיע ויבחן את המפעל לעומת הדרישות, הוא יבדוק האם יש פערים ביניהם ויבנה תוכנית לבניית תשתית מערכתית לבטיחות המזון. אותם ניואנסים קטנים של בטיחות לא מוכרים לכל מי שעוסק בתחום ומכאן החשיבות הרבה של העסקת טכנולוג המתמחה בתחום.

מהו תפקידו של טכנולוג המזון?

טכנולוג המזון מטמיע נהלים והוראות עבודה בהתאם לדרישות משרד הבריאות תוך זיהוי כל הפערים בין המצב הנתון לנדרש. הנושא נעשה תחת הנהלת המפעל ובשיתוף פעולה, כאשר נערכת בדיקה מעמיקה להטמעת הנהלים לקראת הביקורת. בנוסף, יבצע טכנולוג המזון הדרכות מתואמות, בדיקות פנימיות ובקרים וניתוח הנתונים והפערים במידה וישנם כאלה. דוגמה טובה לחברה שמבצעת את ההתאמות הנה של פרוסייפ לה טכנולוגים מתחום המזון המתמחים בדיוק בתחום זה.

מתי יש צורך בטכנולוג המזון?

טכנולוג המזון נדרש כאשר מפעל מזון מבקש להטמיע תקני איכות שונים או לשם עמידה בתקני איכות הנדרשים על פי משרד הבריאות. דוגמאות לתקנים כאלה הם של תקן ISO 9001 להבטחת האיכות, תקן HACCP לבטיחות מזון תוך צמצום סיכונים לחשיפה לחיידקים, הרעלה ועוד. כמו כן, הטכנולוג נדרש כאשר מפעל מזון מבקש הכרה מקצועית של הרגולטור מבחינת תקני משרד הבריאות השונים, תקנים של מכון התקנים, עמידה בחוק ההגנה על בריאות הציבור וכו'.

מה יקרה למי שלא יעמוד בדרישות?

במיוחד בתחום המזון לרגולטור יש דרישות גבוהות ומי שלא יעמוד בהן עלול למצוא את עצמו נקנס, חווה עיצומים כספיים ואף מסתכן בסגירת העסק ובמקרים חמורים במיוחד אף בענישה בדמות מאסר בפועל. יש להבין, העמידה בדרישות היא חלק בלתי נפרד מקבלת רישיון העסק ומשרד הבריאות לא מאפשר גמישות בנושא.

בחירת טכנולוג המזון

בעת בחירת טכנולוג מזון יש לתת מקום משמעותי לניסיון הטכנולוג וכמובן להמלצות עליו. כדאי לבחור יועץ וטכנולוג שידע לכוון את הנהלת המפעל גם למקצועות הנוספים של נותני השירות בתחום, כיוון שהדבר יכול לסייע גם להוזלה במחירים אך גם להטמעה מדויקת ומהירה יותר של התקנים. כדאי לבחור טכנולוג שיכול לסייע לסגור את הפערים במהירות, שידע להטמיע את הנהלים בדיוק לדרישות התקן במקצועיות, אחריות ותשומת לב רבה לפרטים הגדולים כמו גם לפרטים הקטנים ביותר.

התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!